Omdat ik een bedrijfje heb moet ik elke maand sociale- en ziektekostenverzekering betalen bij het NSSF. In Lushoto is dat een klein kantoor met een accountant die heel vriendelijk is en waar ik het goed mee kan vinden. Hij is heel geinteresseerd in hoe alles in Nederland gaat, dus daar gingen in het eerste jaar de gesprekken meestal over, en al zijn nieuw vergaarde kennis deelt ie vervolgens met zijn andere clienten. Daar is ie heel trots op. De gesprekken duren lang want de rekening betalen neemt veel tijd in beslag. Nadat ik het ooit over koffie met een koekje heb gehad wordt me de laatste maanden zelfs koffie aangeboden voor tijdens het wachten. Dat heb ik toch vriendelijk steeds geweigerd want als ie ook nog koffie moet zetten zit ik er nog langer en ik moet er al 2 uur voor uittrekken. Volgens hem duurt het zo lang omdat het betalingssysteem op zijn computer traag is. Ik heb zelf het vermoeden dat het ergens anders aan ligt.
Zoals ik al zei hij is heel aardig en sinds ongeveer een half jaar (ik denk dat ie wat opsteekt van al die info over Nederland) gek op het woord time-management. Het laatste half jaar praat hij meer dan ik en zijn stokpaardje is time-management en dat mensen in Tanzania dat niet beheersen. De laatste keer dat ik moest betalen ga ik met mijn ingevulde formulieren en cheque in de ochtend naar de NSSF. Na wat geharrewar blijkt dat ie op dat moment mijn betaling niet kan doen, er is nog een andere klant en het systeem is traag, dus het is beter als ik later terug kom. Dat heeft ie de laatste maanden meerdere malen geadviseerd; in het kader van time-management vraagt ie of ik nog andere dingen moet doen en dat ik die dan beter kan doen en later terug komen om het afschrift op te halen. Zo ook, deze keer. Ik vraag wanneer ik terug kan komen, wanneer is het klaar en we spreken af om 2 uur.
Om 2 uur ga ik terug, maar hij is er niet. Ik sta net op het punt om maar weer te vertrekken als ie binnen komt lopen. Hij begint uit te leggen dat ie naar de bank ging maar het was heel druk en start met zijn tirade over de bank en time-management. Ik kan nog snel even tussendoor vragen of mijn afschrift klaar is, nee, hij was nog niet begonnen en gaat verder waar ie was over dat de bank geen notie van time-management heeft. Terwijl hij mijn rekening afhandeld zit ik te luisteren naar om en om, het systeem is traag en de bank en gebrek aan time-management.
Ik heb er anderhalf uur gezeten met mijn mond stijf dicht want ik was bang dat als ik mijn mond open zou doen ik in lachen zou uitbarsten en niet meer bijkomen. Time-management (?!); het heeft me in totaal 2 uur gekost om de rekening te betalen. Vervolgens ren ik naar de bank want die is inmiddels bijna dicht (het is half 4 nu, en de deur sluit om 4 uur) en, daar heeft ie helemaal gelijk in, absoluut geen notie van time-management. Daar heb ik er ook nog even 2 uur over gedaan om de belasting te betalen..................
Geen opmerkingen:
Een reactie posten